لوگو سایت کفش کفاش ها
دسترسی ها

زیره کفش EVA

زیره کفش eva
در این آموزش با زیره EVA به صورت کامل آشنا میشوید. این نوع زیره به عنوان یک زیره با کیفیت در بین کارخانه های کفش شناخته شده است. در ایران هم زیره کفش eva یکی از محبوب ترین نوع زیره های کفش محسوب میشود. در این صفحه شما با زیره eva به صورت جامع آشنا میشوید. در حال حاضر زیره کفش eva در ایران بعد از pvc و pu پر مصرف ترین نوع زیره کفش می باشد. از این نوع زیره در کفش های ورزشی، کفش اسکیت، کفش پیاده روی و کفش های مخصوص دویدن استفاده میشود. با این حال موانعی از جمله کم بودن تعداد کارخانه های تولید این نوع زیره کفش در ایران مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است. ابتدای این آموزش ممکن است برای شما مقداری تخصصی باشد. در صورتی که به هر بخش نیاز نداشتید از آن عبور کنید.

زیره کفش eva ( ای وی اِی ) در یک نگاه

گرچه ایران خود تولید کننده این ماده بسیار کاربردی میباشد اما ما شاهد واردات مواد EVA نیز هستیم. این ماده نه تنها در صنعت کفش بلکه در صنایع پوششی (کف پوش یا فوم پوش)، لمینت سازی، مهندسی پزشکی،چسب سازی، فیلم سازی، خودروسازی و … نیز کاربرد دارد. ماده eva پس از ساخته شدن و تبدیل شدن  به زیره کفش به یک ماده ضد آب قوی و بسیار سبک تبدیل میشود. مواد eva به صورت گرانول یا پودر با واحد گرم (کیلو گرم) و به صورت کیسه ای به فروش میرود.

عمده ترین کشور های سازنده مواد eva کره جنوبی، تایوان، کشور های اروپایی  می باشند. البته ایران نیز در حال حاظر به یکی از سازندگان این مواد پر اهمیت تبدیل شده است.

زیره eva محبوب ترین نوع زیره در بین تولید کنندگان کفش در ایران و جهان میباشد. دلایل زیادی برای استفاده از این نوع زیره کفش وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا میشوید. استفاده از زیره eva در ایران روز به روز در حال افزایش است. قیمت مواد اولیه زیره کفش eva پایین تر از زیره pu میباشد اما قالب های این نوع زیره بسیار گران قیمت تر میباشد. همچنین روند تولید آهسته تری نسبت به رقیب خود در ایران یعنی زیره کفش pu دارد. 

مواد تشکیل دهنده زیره کفش eva

زیره های کفش eva ( ای وی اِی یا ای وی آ ) از مواد کوپولیمری به نام اتیلن وینیل استات (Ethylene-vinyl acetate) ساخته شده اند که دارای شفافیت بالا و همچنین بسیار انعطاف پذیری بالا می باشند.

eva از ترکیب کوپلیمر هایی به نام پلی اتیلن (بالای 60 درصد) و وینیل استات (10 تا 40 درصد) ساخته میشود. همچنین برای بدست آوردن سختی، انعطاف پذیری، رنگ تراکم و… در شرایط مختلف از افزودنی ها و کاتالیز گرها در فرایند تولید آن استفاده میشود.

محبوبیت زیره eva

زیره ای وی آ به دلیل شفافیت و انعطاف پذیری بسیار بالا بسیار محبوب میباشد.

در کشور های اروپایی و آمریکایی مردم بیشتر تمایل به استفاده از کفش هایی با زیره eva یا rubber (لاستیکی) دارند.

زیره eva کفاش ها
زیره eva یا rubber ؟

کاربرد های EVA ( ای وی اِی ) در صنعت کفش

زیره کفش eva

بیشترین کاربرد مواد eva در صنعت کفش، زیره کفش می باشد. البته این نوع مواد به دلایل مزایایی که دارد در سایر قسمت های کفش نیز کاربرد های فراوانی دارد.

زیره کفش eva
زیره کفش eva

کفی کفش eva

یکی دیگر از کاربرد های eva در کفش های امروزی استفاده از آن در کفش داخلی کفش میباشد. کیفیت بالای این مواد آن را به گزینه اصلی در کفی داخلی کفش تبدیل کرده است.

کفی کفش eva
کفی کفش eva

صندل یا دمپایی eva

مردم در جهان علاقه زیادی به صندل های تولید شده از این نوع جنس دارند. انعطاف پذیری بالا، سبکی و نرمی صندل eva در مقایسه با سایر رقبای خود بسیار بالاتر میباشد.

صندل eva
صندل eva

استفاده در داخل کفش

مواد eva در بسیاری از قسمت های ریز و درشت کفش استفاده میشود. ترکیب این نوع مواد با پارچه برای استحکام و نرمی داخلی، آن را یکی از گزینه های مورد استفاده کرده است.

رول فوم EVA
رول فوم EVA

ما در کفاش ها یک مقاله جامع درباره انواع کفی های کفش آماده کرده ایم.

ایمنی زیره eva

امروزه در آزمایش هایی نشان داده شده است که در سطوح بالا و ارتباط مستقیم، بعضی از ترکیب های مواد ای وی اِی دارای مواد سمی و سرطان زا میباشد. از این رو بهتر است که از خریداری فوم های کف پوش و یا اسباب بازی های دارای مواد eva احتیاط کنیم. البته با این حال استفاده از مواد eva در زیره کفش به دلیل ترکیب های آن و ارتباط نداشتن زیاد با پوست پا خطری ندارد! از این رو بسیاری از شرکت های معروف دنیا، نظیر کارخانه کفش نیوبالانس و کارخانه کفش پوما از زیره کفش eva استفاده میکنند.

آموزش زیره کفش eva

بیشترین استفاده از مواد EVA در مواردی همچون زیره و کفی داخلی آن میباشد. تمرکز اصلی این مقاله بیشتر روی زیره کفش eva است. در ادامه مقاله سعی شده است تا تمام موارد مورد نیاز در رابطه با زیره کفش eva که در صنعت کفش استفاده میشود تشریح داده شود.

مزایا و معایب زیره eva

مزایا زیره کفش eva

  • انعطاف پذیری بسیار بالا (حتی در دمای منفی 70 درجه سانتی گراد)
  • شفافیت بالا
  • قیمت پایین مواد اولیه
  • بدون بو
  • عدم شکستن
  • عایق سرما و گرما
  • مقاوم در برابر شکستگی
  • مقاوم در برابر اشعه مادون بنفش
  • چسبندگی بسیار عالی به رویه
  • چگالی بسیار پایین (0.926 تا 0.950)

معایب زیره کفش eva

  • اصطکاک بسیار بالا
  • چقرمگی (حالت ریش ریش شدن) در دمای پایین
  • قیمت بالای قالب زیره
  • نبود قالب سازی حرفه ای در ایران
  • کم بودن کارخانه های تولید زیره eva
  •  حالت چروک شدگی
  • توان تولید پایین نسبت به سایر زیره های کفش 
  • تحمل وزن پایین

خصوصیات زیره eva

دانسیته زیره کفش eva

دانسیته، چگالی مواد میباشد. یکی از اصلی ترین علت هایی که کارخانه های بزرگ دنیا به این نوع زیره روی آورده اند همین چگالی پایین مواد eva میباشد.

چگالی زیره کفش eva بین 0.926 و 0.950 میباشد. زیره eva به قدری سبک است که اگر روی آب قرار بگیرد در بالای سطح آن میماند و غرق نمیشود. تقریبا این تنها نوع زیره ای میباشد که این خاصیت را دارا میباشد.

تاثیر پذیری از نور

یکی دیگر از عواملی که زیره کفش eva را در صدر لیست زیره های پرکاربرد جهان نگه داشته است عدم تاثیر پذیری بالای آن میباشد.

زیره eva در بین انواع زیره های کفش بسیار شفاف میباشد و تنوع رنگ بالایی دارد. برخی از مواد زیره های کفش به دلیل نوع مواد آنها در مقابل نور خورشید به مرور زمان تغییر رنگ میدهند. زیره ی کفش eva  مدت ها رنگ خود را ثابت نگه میدارد

مقایسه قیمت زیره کفش eva

در ایران معمولا زیره eva از این نوع زیره های یاد شده ارزان تر است:

 3بعدی – چرم – Rubber

و از این نوع زیره ها نیز گران تر است :

PVC – Airblowing – polymer – pu

کیفیت زیره eva

زیره کفش eva یکی از با کیفیت ترین زیره ها در جهان میباشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که عمر زیره کفش eva از بعضی از انواع زیره ها کمتر میباشد. اما کیفیت بالای آن در سایر مواردی که به آنها اشاره شد دلیل محبوبیت این نوع زیره ها میباشد.

مواد eva
مواد eva
مواد eva
مواد eva

قالب سازی زیره eva (قالب eva)

قبل از شروع به گفتن نوع قالب eva یا همان قالب سازی ثرش به این نکته توجه داشته باشید که در تولید زیره ای وی آ از دو نوع دستگاه مختلف استفاده میشود. اگر شما تولید کننده کفش میباشید حتما میدانید بیشتر قالب های زیره کفش eva از خارج از ایران و توسط تکنولوژی هایی همچون پرینتر 3 بعدی و دستگاهای CNC پیشرفته انجام میگردد. از این رو بدیهی است که برای انتخاب نوع قالب حتما نوع دستگاه خود را باید به سازنده قالب معرفی کنید.

معمولا به دلیل کند بودن فرایند تولید زیره eva، قالب زیره eva را به صورت 2 یا 3 جفتی میسازند. به این معنی که بعد از تزریق یا فشرده سازی قالب eva زیره، 2 یا 3 جفت زیره از هر قالب برداشت میگردد.

قالب های زیره کفش eva  در هنگام تولید زیره تحت فشار و دمای بسیار بالایی قرار میگیرند. از این رو نوع آلیاژ به کار رفته در آنها بسیار مهم می باشد. در پایین به مهمترین نوع جنس قالب زیره eva اشاره شده است:

قالب زیره eva فولادی :

برای قالب زیره eva هایی که احتمال میرود به صورت طولانی مدت استفاده شود بهتر است از فولاد کروم نیکل (بالای 12 درصد) استفاده شود.

قالب زیره کفش EVA
قالب زیره کفش EVA

دستگاه زیره کفش EVA

فرایند تولید زیره کفش eva ( یا صندل و دمپایی ) با دستگاه زیره کفش EVA، به دو صورت امکان پذیر میباشد.

1- دستگاه زیره کفش eva فشروده ساز

2- دستگاه زیره کفش eva تزریق مواد

دستگاه زیره eva
نمونه دستگاه زیره eva

فضای اشغالی دستگاه زیره کفش eva

  • دستگاه زیره کفش eva که به صورت تزریق کار میکند از فضای معمولا زیادی برای نگه داری استفاده میکند. همچنین به دلیل حرکت سیلندر پیستون در پشت این دستگاه ها، نیاز به یک فضای مناسب برای پشت دستگاه می باشد.
  • دستگاه زیره کفش eva  ی فشرده ساز معمولا از 3 قسمت تشکیل شده اند که هر کدام از آنها فضای زیادی را اشغال نمیکنند.

کشور سازنده دستگاه زیره ای وی آ

کشور های بیشماری دستگاه زیره کفش eva های تزریق موادی  یا دستگاه زیره کفش eva فشرده ساز را تولید میکنند. از این میان به مهمترین کشور ها اشاره شده است:

  • چین
  • ایتالیا
  • آلمان
  • امریکا
  •  تایوان
البته در این لیست نمیتوان تمام کشور ها را برشمرد. با این حال بیشترین دستگاه های مورد استفاده در ایران از کشور چین وارد میشوند.
لازم به ذکر است که برخی از شرکت های ایرانی نیز جدیدا به تولید این نوع دستگاه ها روی آورده اند.

رنگ دهی در دستگاه زیره کفش eva

فرایند تولید زیره های رنگی در دستگاه زیره کفش eva همانند زیره pvc میباشد. به این صورت که رنگ مورد نیاز برای استفاده به صورت پودر می باشد که با گرانول های eva مخلوط میگردد.

  • در فرایند تولید زیره کفش eva به صورت فشرده سازی از تکه های فوم رنگی برای زیره های چند رنگ استفاده میشود.
  • اما در دستگاه های تزریق زیره eva این پودر رنگ ها در گرانول های مربوط به قسمت های تزریقی قالب ترکیب میگردد.

تعداد ایستگاه های دستگاه زیره eva

به هر قسمت از محل های قرار گیری قالب های زیره eva یک ایستگاه میگویند. تعداد ایستگاه های مرسوم  در دستگاه زیره کفش eva :

  • در دستگاه های فشرده سازی معمولا 3 ایستگاه کاری وجود دارد.
  • در دستگاه های تزریق بسته به تولید کننده دستگاه زیره کفش eva میتوان 3 یا 6 ایستگاه که به صورت مجزا کار میکنند وجود دارد.
 

* در دستگاه های تزریق زیره کفش eva، کارخانه های سازنده آن قدرت مانور بالایی برای پایین آوردن یا بالا بردن تعداد ایستگاه ها دارند. حتی در صورت استفاده از نوعی طراحی در هر بلوک ایستگاهی میتوانند 2 طبقه برای جایگاه یک ایستگاه قرار دهند که به این صورت یک ایستگاه کار دو ایستگاه کاری را انجام میده.

*  در دستگاه زیره کفش که به صورت فشرده سازی کار میکند به دلیل مربعی بودن بدنه دستگاه و قرار گیری ایستگاه ها بروی روتاری (rotary) معمولا نمیتوان تعداد ایستگاه ها را از 3 بالاتر برد.

نحوه کارکرد دستگاه زیره کفش ای وی آ

به صورت کلی نحوه کارکرد در دستگاه زیره کفش ای وی آ به دو صورت زیر انجام میشود:

  • تزریق 

  • فشرده سازی

در مدل تزریقی : مواد ترکیب شده با هم در پشت دستگاه توسط نازلی که بروی جک نصب گردید شده است به قالب ها تزریق میگردد. 

در مدل فشرده سازی : ابتدا گرانول ها با رنگ مخصوص ترکیب شده و بسته به نوع زیره درون لیوان هایی مخصوص وزن کشی میشوند. این مواد ابتدا در دستگاهی ( پرس هیدرولیک ) تحت فشار بالا قرار میگیرند تا حالت اولیه خود را بدست آورند. سپس برای تولید نهایی به اپراتور دستگاه روتاری اصلی تحویل داده میشوند.

خط تولید زیره eva

همانطور که در متن های بالا نیز به این مورد اشاره شد دستگاه های زیره کفش eva از دو نوع متداول تزریقی و تحت فشار (کمپرشن) میباشند. از این رو خط تولید کارخانه تولید زیره کفش eva  نیز تحت تاثیر از این مورد قرار میگیرد. بسته به نوع دستگاه مورد استفاده در خط تولید می توان از 2 نوع متداول نام برد.

خط تولید زیره eva به صورت تزریق :

این نوع خط تولید از دستگاه های تزریق eva بهره میبرد. این دستگاه از یک سیلندر ماردون که بروی نقاله ای در پشت آن است استفاده میگردد. مواد از طریق یک جک و از مخزن (یا در مواردی قیف) به سیلندر ماردون کشیده میشود و از راه نازل دستگاه به داخل قالب زیره کفش تزریق میگردد. 

راه اندازی خط تولید زیره eva به صورت تزریقی نسبتا  دشوار میباشد. فرایند ساخت، راه اندازی و نگهداری این نوع خط تولید کار زمان بر و سخت تری میباشد. 

این نوع خط تولید نسبت به دمای محیط در فصل های مختلف حساس می باشد. البته این مورد برای این ذکر میشود که کیفیت مد نظر ما بالا است. 

قیمت راه اندازی کارخانه زیره کفش eva با این نوع خط تولید نیز بسیار بالا تر میباشد. سرعت کار و تیراژ کاری این دستگاه نیز از روش دیگر مقداری کمتر است.

دستگاه مورد استفاده در نوع خط تولید به یک چیلر آبی خنک کننده پر قدرت نیازمند است. همچنین وجود یک کمپرسور باد نیز برای این نوع دستگاه زیره کفش eva ضروری است.

معمولا هنگام راه اندازی این نوع خط تولید باید بدنه دستگاه در محل کارخانه نصب (اندازه گیری و جوش کاری اسکلت) گردد. این نوع خط تولید معمولا فضایی بزرگ و مستطیلی شکل را نیاز دارد.

کار کردن با این نوع دستگاه ها نیز نیازمند اپراتور های ماهر و با سابقه است. یکی از بزرگترین مزیت های این دستگاه ها این است که تمام مدل های پیچیده را میتواند انجام دهد.

خط تولید زیره eva به صورت فشرده سازی: 

در این نوع خط تولید از دستگاه های فشرده ساز استفاده میگردد. این دستگاه شامل 3 بخش مهم می باشد:

  1. دستگاه روتاری
  2. جک هیدرولیک فشرده کننده
  3. چیلر آبی

ابتدا مواد زیره eva را داخل قالبی که روی جک هیدرولیک قرار دارد میریزند. سپس مدتی مواد در قالب تحت دما و فشاری بسیار بالا قرار میگیرد و حالتی پف مانند را به خود میگیرد. در این قسمت شکل اولیه زیره، بدست می آید.

سپس زیره های اولیه را به اپراتور دستگاه اصلی تحویل میدهند. اپراتور با قرار دادن این زیره ها در قالب دستگاه را آماده میکند. دستگاه از 3 جک هیدرولیک که اولین جک برای گرم کردن زیره و دو جک بعدی برای خنک سازی است استفاده میکند. کارخانه کفش نایک یکی از پیشرو ها در استفاده از این نوع دستگاه زیره کفش میباشد.

در بعضی از دستگاه ها به دلیل قوی بودن چیلر هایشان از یک جک برای خنک سازی استفاده میگردد.

راه اندازی و نگهداری از این خط تولید به مراتب ساده است. همچنین دستگاه به دمای محیط واکنش زیادی نشان نمیدهد.

قیمت تمام شده ی خط تولید به صورت فشرده سازی، به دلیل ساده بودن دستگاه ها بسیار از مدل های دیگر پایین تر میباشد. همچنین سرعت تولید و تیراژ کاری این دستگاه ها نیز بالاتر از مدل های دیگر است.  

حمل و جابجایی دستگاه نیز راحت میباشد. فضای مورد نیاز این خط تولید بسیار کم است و معمولا برای هر دستگاه حدود 100 متر جا (بهتر است مربعی باشد) نیاز است. همچنین کار کردن با این نوع دستگاه ها بسیار راحت است و نیاز به اپراتور مجرب نمی باشد.

توجه به این نکته که برخی از مدل های زیره کفش پیچیده با این نوع دستگاه ها قابل پیاده سازی نیست مهم است. با این حال اکثر مدل های زیره کفش  eva با این دستگاه ها قابل پیاده سازی است.

نکته : خط تولید های کارخانه زیره کفش eva میتواند بر حسب نیاز، شخصی سازی شود و همچنین میتوان از هر دو خط تولید در یک کارخانه کنار یکدیگر استفاده شود.

دستگاه زیره کفش eva (تزریق)
دستگاه زیره کفش eva (تزریق)
دستگاه زیره کفش eva (فشرده کننده)
دستگاه زیره کفش eva (فشرده کننده)

ما در سایت کفش کفاش ها یک آموزش مرجع درباره انواع زیره های کفش مورد استفاده در ایران و جهان را تهیه کرده ایم. شما میتوانید با کلیک بروی لینک پایین به آن صفحه مراجعه کنید :

انواع زیره کفش

همچنین برای برخی از انواع زیره کفش در سایت کفاش ها، مطالبی مرجع وجود دارد. شما از طریق جستجو و یا لینک ها میتوانید به این مطالب دست پیدا کنید.

18 پاسخ

  1. سلام
    آموزش فوق العاده ای بود.
    نیم ساعت وقت منو گرفت تا کامل مطالعه کنم.
    دستگاه های ساخت زیره کفش ایوا فقط همین ۲ مدلن؟
    قیمت دستگاه ها رو میشه بگید؟

    1. سلام
      مدل های دیگه مثل کارمرشن خطی و… هم هست که زیاد تو ایران استفاده نمیشه
      متاسفانه قیمت دستگاه ها به دلیل قیمت ارز زیاد بالا پایین میشه.

      1. در ایران فقط ماشین سازی *** به مدیریت مهندس **** سازنده دستگاه زیره ای وی آ است *** و *** شماره شونه

        1. ارسال هرگونه پیام تبلیغاتی در دیدگاه ها به منزله پیام اسپم شناخته می شود.
          در سایت امکانات رایگان و خوبی برای ارسال آگهی وجود دارد.
          لطفا از قسمت ارسال آگهی خرید و فروش کالا اقدام کنید.

          1. درود .تو‌معایب نوشته زیره ایوا ، اصطکاک بالایی داره .
            این‌کتونی ها ها رو کاشی یا هوای بارونی لیز می خورن ؟

          2. سلام
            نه این که خیلی لیز باشن
            ولی به صورت کلی بله
            به خاطر همین تو کارخونه های خوب یه لایه زیره لایستیک هم به کف این کفش ها دوبله می شه.

  2. سلام
    شما تو سایتتون قسمتی برای فروش محصولات هم دارید؟
    ممنون میشم جواب رو به شماره ********** ارسال کنید.
    ——-
    این دیدگاه ویرایش شد: شماره تماس حذف گردید.

    1. سلام
      خیر. تو سایت فقط تبلیغات داریم و تمام امکانات دیگه سایت رایگان هستند.
      پیام ارسال شد.
      جهت ارسال اطلاعاتی مانند شماره تماس از طریق صفحه تماس با ما اقدام کنید.

      1. سلام
        بستگی به دستگاه داره
        با دستگا های تزریق پی یو و دستگاه زیره eva از نوع کامرشن میشه کفی هم تولید کرد

  3. سلام عرض احترام و خسته نباشید.من برای اطلاع کاربران عزیز وگرامی می رسانم که مجموعه ی ما جدیدترین دستگاه ترزیق زیره EVA دو رنگ و دستگاه تزریق زیره لاستیک یا (rubber) را با جدیدترین و با کیفیت ترین نوع دستگاه از ایتالیا وارد و راه اندازه کرده ایم که اعتقاد ما بر اینکه اولین نوع اینچنین دستگاهی در کشور عزیزمون ایران میباشد

  4. سلام.
    من نمیدونستم تو ایران هم دستگاه زیره EVA هم میسازن.
    فکر میکردم همه دستگاه ها چینین.

  5. باسلام نوع رنگی که برای زیره ای وی آ استفاده میشودچه رنگی است وآیا میشه ازجایی رنگ وتهیه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با سلام

سایت کفاش ها در حال باز طراحی است. این باز طراحی به هدف فراهم کردن زمینه ای برای قرار دادن محصولات تولید کنندگان یا نمایش خدمات جامعه کفش ایران می باشد.

به دلیل باز نگه داشتن سایت برای بازدید کنندگان، باز طراحی به صورت زنده انجام خواهد شد. بسیاری از قسمت های سایت موقتا غیر فعال و با ظاهری نامناسب نمایش داده خواهند شد. همچنین برخی از لینک ها نیز به صورت موقت غیر فعال خواهند شد.

برای اطلاع از زمان دقیق راه اندازی میتوانید شماره تماس یا ایمیل خود را در زیر وارد کنید: