لوگو سایت کفش کفاش ها
دسترسی ها

پسته ای دوزی

کفاش ها- پسته ای دوزی
پسته ای دوزی یا پستایی دوزی به قسمتی از فرایند تولید کفش گفته میشود که رویه کار را برای قسمت پیشکاری یا زیره گذاری فراهم میکند. آنچه در این مقاله مشاهده میکنید اصطلاحات فنی و گاهی کارگاهی میباشد که صرفا برای افرادی مناسب است که جویای کار در صنعت کفش هستند.

رویه کفش چیست؟

رویه به قسمت بالایی کفش گفته میشود که پس از تکمیل شدن آن به زیره چسبیده میشود. فرایند تولید رویه در قسمت پسته ای دوزی توسط چرخکار یا پسته ای دوز و سایر افراد تیم پسته ای دوزی در کارخانه انجام میگردد. همچنین به دلیل تخصصی بودن این قسمت کارگاه هایی مختص این کار فعالیت میکنند که به آنها پسته ای دوز بیرون بر یا چرخکار بیرون بر گفته میشود. تولید رویه کفش توسط افراد متخصص انجام میگردد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

نمونه یک رویه کفش کامل
نمونه یک رویه کفش کامل

مواد معمول رویه کفش

پلی استر - پلی اورتان - کتان - انواع چرم - فوم یا چرم مصنوعی - لژ پختی (PVC) - الیافت گیاهی - تی پی یو

پسته ای دوزی

پسته ای دوزی ( پستایی سازی ) به قسمتی که در آن رویه ی کفش توسط چرخکار و پسته ای دوز تکمیل میگردد گفته میشود. پسته ای دوزی خود از بخش ها و قسمت هایی تشکیل شده است که در آن کارکنان هر کدام وظایف خاصی را بر عهده گرفتند. بیشتر کارگاه ها و کارخانه ها دارای واحدی به این نام هستند.

 به علت کامل بودن مراحل کار تولید رویه کفش ممکن است از پسته ای دوزی به عنوان یک شغل مجزا یاد شود. افرادی با راه اندازی کارگاه های کوچک فقط کار تولید رویه کفش را برای تولیدی ها و کارخانه ها انجام میدهند. به این روش تولید رویه یا پسته ای سازی به روش بیرن بر گفته میشود.

 مهمترین بخش های واحد پسته ای دوزی در پایین گفته شده است:

  • چرخ کاری
  • رومیزی کار
  • اشتروبل دوز

بخش های پسته ای سازی

چرخکاری :

این بخش شامل و در بر گیرنده تمام چرخ هایی است که در رابطه با دوخت قست رویه کفش مورد استفاده قرار میگیرند. انواع چرخ های کفاشی که پیشتر در مقاله آموزشی به آنها اشاره شده است دارای ویژگی هایی هستند. از این رو نفراتی برای کار با آنها انتخاب میشوند که آموزش دیده باشند. در قسمت چرخکاری نیز تخصص هایی وجود دارد که جلوتر به آن اشاره شده است. همچنین مشاغلی به صورت مجزا در این بخش وجود دارد. از جمله مهمترین این مشاغل و افراد متخصص میتوان به چرخکار، وردست چرخکار، چرخکار نیمه ماهر( نیمچه چرخکار )، نخ زن اشاره کرد.

رومیزی کاری :

این بخش نیز برای تمام کارهایی که در پروسه ساخت رویه کفش ( به غیر از چرخکاری ) است استفاده میشود. بیشتر کار این قسمت شامل چسب زدن قسمت های مختلف، مرتب و آماده سازی اجزای رویه کفش است. بیشتر کار افراد حاضر در این قسمت روی میز انجام میگردد. نفراتی که در این قسمت مشغول به کار هستند با عناوینی همچون رومیزی کار، وردست رومیزی کار، چسب زن یاد میشوند. البته ممکن است در این قسمت از شخصی که وظیفه کمک به سایرین را دارد با عنوان شغلی وسط کار استفاده شود.

اشتروبل کاری :

اشتروبل نام یک نوع چرخ در صنعت کفش است.در مقاله چرخ های کفاش درباره این چرخ بیشتر اطلاعات بدست می آورید. درست است که این دستگاه یک نوع چرخ است ولی به علت جدا بودن از مراحل ساخت پسته ای، یک شغل مجزا از چرخکاری نام گذاری شده است. این فرایند در پایان ساخت رویه کفش مورد استفاده قرار میگیرد.

البته در همه مدل ها از طراحی کفش به صورت اشتروبل استفاده نشده است. در این گونه مدل ها در پیشکاری از روش کار کشی استفاده میگردد.

تخصص های پسته ای دوزی

هدف از این بخش از آموزش آشنایی شما به صورت تئوری با تخصص ها و مشاغل مهم در پسته ای دوزی است. البته ممکن است که در یک محیط کاری از تمام این افراد استفاده نشود و یک نفر وظیفه ی چند نفر را بر عهده داشته باشد ویا اینکه برای یک مدل از هر متخصص چند نفر کنار یکدیگر مشغول کار باشند. وظیفه ی هماهنگی بین این افراد بر عهده سرپرست می باشد. تعداد نیرو های این بخش بسته به تعداد تولید واحد تولیدی بستگی دارد.  مهمترین مشاغل در پایین آورده شده :

چرخکار :

چرخ کار کسی است که توانایی و تخصص کار با چرخ های مهم و کاربردی کفاشی را دارد. از جمله چرخ های بطر یک سوزن – زیگزاگ – زواردوز و … هستند. مدیریت واحد پسته ای دوزی بیشتر مواقع به ماهر ترین و پر سابقه ترین چرخکار سپرده میشود.

وردست چرخکار:

این فرد از لحاظ کاری دارای سابقه میباشد ولی هنوز به مهارت کامل نرسیده است تا به عنوان چرخ کار شناخته شود. به صورت کلی ممکن است وردست چرخ کار در کار کردن با تعدادی چرخ دارای مهارت باشد ولی با تمام چرخ های پایه هنوز مهارت کامل را ندارد.

رومیزی کار :

به فرد ماهری که اجزای کفش را میشناسد و از تخصص لازم برای مدیریت کارهای غیر چرخ کاری در پسته ای دوزی را دارد گفته میشود. کار اصلی وی مرتب سازی اجزا، مدیریت ترتیب کارها و انجام کار های قبل یا بعد از چرخکاری است.

اشتروبل کار :

به فردی که با چرخ اشتروبل کار میکند اشتروبل کار میگویند. این فرد در انتهای کار وظیفه رساندن پسته ای تکمیل شده را به واحد پیشکاری دارد. (مبتکر استفاده از سیستم اشتروبل شرکت قدرتمندی آلمانی با همین نام “اشتروبل” می باشد.)

مختصر تاریخچه چرخکار ی

چرخکار ی از گذشته تا به امروز تغییرات فراوانی دیده است. به صورتی که امروزه وظایف آن بین افراد زیادی تقسیم شده است. هسته اصلی یک تولیدی در گذشته (و تا حدودی امروزه) این قسمت بوده است.

چرخکار

مشاغل ثانویه در پسته ای دوزی

هدف از این بخش آشنایی شما به صورت تئوری با تخصص ها و مشاغل ابتدایی در پسته ای دوزی است. اصلاحات به کار رفته در بین جامعه کفاشی ایران باب بوده است و در سایت به صورت مستقیم به آنها اشاره شده است:

چرخکار نیمه ماهر :

چرخکار نیمه ماهر که اصطلاح بازاری آن نیمچه چرخ کار می باشد فردی است که تازه شروع به آموختن چرخکاری کرده است و دقت و سرعت لازم برای دوخت رویه کفش را کسب نکرده است. از این رو قسمت های ساده و راحت کار را به او میسپارند.

نخ زن :

به فردی که تازه در پسته ای دوزی مشغول به کار شده و برای ساده ترین کارها برای چرخ کار از وی استفاده میشود. وظیفه نخ زن بیشتر جدا کردن دوخت ها از هم، گرفتن نخ های رویه و مرتب سازی کارها است.

چسب زن :

چسب زن نیز مانند نخ زن فردی تازه کار میباشد که وظیفه وی چسب زدن قسمت های مورد نیاز در رویه کفش  است. این فرد بیشتر برای رومیزی کار حکم تسریع دهنده را دارد.

وسط کار :

این عنوان شغلی برای فردی است که زیاد مهارت کار در کفاشی را ندارد استفاده میگردد. وظیفه این فرد بیشتر شمارش کار ها و رساندن جنس ها برای رومیزی کار و چرخکار می باشد.

وردست رومیزی :

کسی که تازه به شغل رومیزی کاری در کفاشی روی آورده گفته میشود. به علت تازه کار بودن، کارهای ساده تر به وی سپرده میشود. همچنین ممکن است سرعت و دقت لازم را نداشته باشد. این فرد برای رومیزی کار و همچنین چرخ کار بسیار مفید است.

نکاتی درباره پسته ای دوزی

  • به علت کم بودن وظایف نخ زن و چسب زن بیشتر اوقات از یک نفر برای این دو قسمت استفاده میشود.
  • در گذشته یک نفر به عنوان چرخکار و یک نفر کمک اصلی وی بود. و به فرد کمک کننده وردست گفته میشد. امروزه این دو قسمت از یکدیگر کاملا مجزا شده اند.
  • یک تولیدی یا یک کارخانه ممکن است تمام مشاغل بالا را دارا نباشد. به صورت کلی در بالا سعی شده از تمام عناوین شغلی یاد شود. تعداد نیرو ها و نفرات یک تولیدی یا یک کارخانه در بخش پسته ای دوزی به تعداد تولید و نوع طرح کفش ها بستگی و رابطه ی مستقیم دارد.
منابع :

سایت کفش کفاش ها (100 درصد مطلب )

8 پاسخ

  1. با سلام …با تشکر از کار ارزشمندتون …اگه ممکنه در خصوص اموزش ها و نکاتی که برای راه اندازی کارگاه دوخت کیف و کفش چرم و یا کیف های ورزشی یا کوله های برزنتی هست مطلب بزارید ‌‌‌…ممنون
    همچنین برای دوخت برزنت از چه چرخی و دستگاه هایی بایستی استفاده بشه؟

    1. سلام
      در آینده ی نزدیک حتما
      برای دوخت برزنت، پارچه های ضخیم و چرم معمولا از چرخ های ضخیم دوز استفاده میشود.

  2. ادرس اموزشگاه اشتروبل دوزی تو تهران اگه میدونید بگید ممنون

    1. یاد اون خیاط اصفهانی افتادم که کارش پسته ای سازی بود و خیلی از شغلش ناراضی بود
      ******
      ———-
      نیمی از متن دیدگاه حذف شد.

  3. سلام و عرض ادب بسیار توضیح دقیق و جذابی بود، علی‌رغم اینها، متوجه نمی‌شوم چرا در رشته پسته‌ای سازی اینقدر نارضایتی، مخصوصا در شهر محل اقامت من اصفهان بالاست. باری، من بسیار علاقه‌مند به شروع این حرفه هستم:)

    1. سلام.
      قبلا اصلی ترین قسمت کارگاه های کفاشی قسمت پستایی سازی بود. الان هم تا حدودی هست ولی چون سیستم کاری خیلی از کارگاه ها تغییر کرده این روال هم عوض شده. خیلی از پستایی ساز ها الان به صورت بیرون بری کار میکنن. یعنی خودشون کارگاه زدن و برای کفاش ها کار پسته ای سازی رو انجام میدن.

  4. مورد داشتیم دستشو گذاشته رو این کار، پاشو گذاشته رو این کار …
    خلاصه خیلی ناراضین

    1. اره فیلم مصاحبشون تو اینترنت هست. یکی از بهترین کلیپ هایی هست که دیدم. بنده ی خدا!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با سلام

سایت کفاش ها در حال باز طراحی است. این باز طراحی به هدف فراهم کردن زمینه ای برای قرار دادن محصولات تولید کنندگان یا نمایش خدمات جامعه کفش ایران می باشد.

به دلیل باز نگه داشتن سایت برای بازدید کنندگان، باز طراحی به صورت زنده انجام خواهد شد. بسیاری از قسمت های سایت موقتا غیر فعال و با ظاهری نامناسب نمایش داده خواهند شد. همچنین برخی از لینک ها نیز به صورت موقت غیر فعال خواهند شد.

برای اطلاع از زمان دقیق راه اندازی میتوانید شماره تماس یا ایمیل خود را در زیر وارد کنید: