لوگو سایت کفش کفاش ها
دسترسی ها

دستگاه پرس برش کفاشی

دستگاه پرس برش کفاشی
شما پس از مطالعه این صفحه به کاربرد های مهم دستگاه پرس برش کفاشی در صنعت کفش آشنا می شوید. همچنین ما در این صفحه انواع دستگاه کاربری کفاشی را نام برده ایم و کاربرد هر کدام از آنها را بیان کرده ایم.
از آنجا که خرید دستگاه برش کفاشی، برای راه اندازی کارگاه کفش یا کارخانه کفش از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار است به شما توصیه میکنیم که مطالب این صفحه را با دقت مطالع کنید.

دستگاه پرس برش کفاشی در یک نگاه

یکی از مهمترین دستگاه های ضروری در تولیدی های کفش، دستگاه پرس برش کفاشی می باشد. این دستگاه ها برای سرعت بخشیدن به کار تولید کفش و همچنین حذف ابزار هایی مانند قیچی و یا حتی اره دستی استفاده می شود.

در کارگاه ها و کارخانه های کفش، اولین مرحله پس از خرید هر نوع پارچه و فوم، کاربری آنها می باشد. این مرحله به دلیل تقسیم کردن مواد برش خورده به بخش های مختلف، مخصوصا پسته ای دوزی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل آشنایی با انواع دستگاه کاربری کفاشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرایند استفاده از دستگاه برش کفاشی

پس از اتمام مراحل طراحی کفش، بسته به قسمت های مختلف آن تیغه هایی برای برش پارچه ها، فوم ها و دیگر مواد اولیه لازم برای تولید کفش ساخته می شود. این تیغه ها و مواد اولیه به فردی به نام برشکار (یا اپراتور کاربُر) داده می شود.

برشکار با استفاده از الگوی برشی که از قبل باید آماده داشته باشد، تیغه ها را روی پارچه گذاشته و با هر بار برش (در اصطلاح کفاشی ضرب میگویند) تعدادی از قسمت های مورد نیاز را آماده میکند. سپس این برش ها را شمارش کرده و برای قسمت های مختلف کنار میگذارد.

انواع قطعات دستگاه پرس برش کفاشی در مدل های مختلف ممکن است متفاوت باشد. با این حال بیشتر دستگاه های برش کفاشی از قسمت های زیر تشکیل شده اند:

  • جک یا فک بالایی دستگاه برش
  • بدنه یا اسکلت دستگاه برش
  • آلمینیوم (یا هر فلز مقاوت دیگر مانند چدن تقویت شده) متصل به دهانه ی بالایی
  • پالت یا پلاستیک فک پایینی (برشکارها به آن تخته برش هم میگویند)
  • فنر ضربه گیر

انواع دستگاه پرس برش کفاشی

همانطور که در پست مرجع دستگاه های کفاشی نیز آمده است، دستگاه پرس برش کفاشی از مهمترین دستگاه های تولید کفش می باشد. ماشین ساز های زیادی در جهان، برای قسمت برشکاری کفاشی، انواع دستگاه پرس برش کفاشی را طراحی و تولید کرده اند. تنوع بالای انواع دستگاه کاربری کفاشی بیشتر در نوع جک پرس، تناژ دستگاه، فناوری ساخت، ابعاد و… خلاصه می شود. تمام این دستگاه ها یک هدف دارند و آن هم ایجاد برش در مواد اولیه توسط تیغه می باشد.

معمولا مهمترین فناوری های ساخت دستگاه برش کفاشی مورد استفاده در 3 مدل خلاصه میگردد و سایر مدل ها کاربرد کمتری دارند:

  • دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای (پرس دروازه ای)
  • دستگاه برش هیدرولیک فکی (پرس اتم یا پرس بازویی)
  • دستگاه برش فلکه ای (پرس ضربه ای)
  • سایر انواع دستگاه برش کفاشی

دستگاه پرس هیدرولیک دروازه ای

دستگاه برش هیدورلیک دروازه ای جدید ترین نوع دستگاه برش کفاشی می باشد که استفاده از آن به دلیل کارایی بالا در کارخانه های کفش رو به گسترش است.

قیمت دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای به دلیل ابعاد، تابلو برق، جک های قوی، تکنولوژی ساخت و… از سایر دستگاه های برش هیدورولیک بالاتر می باشد.

بدنه ی این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که شما می توانید رول پارچه یا فوم خود را در پشت دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای قرار دهید و به مرور و پس از هر ردیف برش مقدار از این رول را باز کنید. البته این مورد در انواع دستگاه پرس دروازه ای و همچنین نوع چیدمان تولیدی ممکن است عملی نباشد.

قدرت ضرب جک های هیدرولیک این دستگاه ها معمولا بالاست وبرای برش انواع چرم و پارچه های ضخیم نیز بسیار کابردی می باشد. جک های بالایی که برای برش لازم ضربه وارد میکنند معمولا در جهت های چپ و راست حرکت میکنند.

تنظیم ارتفاع و کالیبره کردن دستگاه پرس دروازه ای بیشتر توسط پنل های موجود روی بدنه یا تابلو برق آن صورت میگیرد. در مدل های قوی تر این دستگاه ممکن است به برق 3 فاز نیاز باشد.

همچنین در انوع دستگاه پرس هیدرولیک دروازه ای برای جلوگیری از احتمال قرار گرفتن دست برشکار، از چشمی های لیزری قطع کن استفاده میشود. با جلو آمدن دست دست برشکار به صورت خودکار فک دستگاه در هر مرحله ای از برش که باشد با بالا میرود.

دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای چینی
دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای چینی
دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای ایتالیایی
دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای ایتالیایی

دستگاه پرس هیدرولیک بازویی، دستگاه پرس هیدرولیک فکی یا پرس اتم کفاشی

نام اصلی این دستگاه، پرس هیدرولیک بازویی یا پرس هیدرولیک فکی می باشد. با این حال به دلیل اینکه شرکت اصلی طراحی کننده این نوع پرس برش کفاشی، یک شرکت ایتالیایی به نام اتم “Atom” می باشد در صنعت کفش به اشتباه به این نوع پرس ها، پرس اتم کفاشی نیز گفته می شود.

پ ن : خاطر نشان می شویم که در سایت کفاش ها به دلیل جا افتادن  نام پرس اتم، ما نیز به دفعات از همین نام برای این دستگاه برش استفاده می کنیم. 

دستگاه پرس اتم که اولین بار برای صنعت کفش ساخته شده بود، در تمام صنایع مهم دیگر که کار برش قطعات و مواد غیر فلزی دارند ( مانند : چرم، پارچه، فوم، پلاستیک، واشر، مواد بهداشتی و… ) نیز استفاده می شود.

دستگاه پرس اتم کفاشی از یک قسمت بالایی به نام فلکه برخوردار است که با چرخاندن آن میتوان ارتفاع مورد نیاز را برای تنظیم (اصطلاحا کالیبره کردن ارتفاع) استفاده کرد. در مدل های بروز تر این کار توسط دکمه و چیپست های داخلی انجام میگردد.

در این دستگاه ها که با جک هیدرولیک کار میکنند یک موتور دمنده (پمپ) روغن هیدرولیک را به جک وارد کرده و باعث پایین آمدن فک بالایی دستگاه پرس اتم می شود. با این کار ضرب مورد نیاز برای برش به دست می آید.

برای بالا بردن امنیت اپراتور دستگاه پرس اتم، در بالای فکی پرس اتم و برای راه اندازی آن از دو دکمه استفاده شده است که احتمال اینکه دست اپراتور زیر فکی بماند را از بین می برد. البته در بسیاری از تولیدی های کفش، یکی از دکمه ها را به صورت یک سره می کنند تا عمل کاربری سریعتر انجام گردد. این کار به هیچ عنوان توصیه نمی شود و عمل بسیار خطرناکی می باشد.

برای کنترل ضربه های قوی دستگاه پرس فکی، از فنر هایی که عمدتا از جنس لاستیک بسیار مستحکم و فشرده می باشد استفاده می شود.

دستگاه برش اتم در تناژ های مختلف ساخته می شود. بیشتر عدد هایی که بروی دستگاه پرس اتم نمایش داده می شود واقعی نمی باشد.

مهمترین کشور های سازنده دستگاه اتم که در ایران استفاده می شود:

  • ایتالیا و مجارستان(بالاترین کیفیت)
  • چین
  • ایران

در صورت نیاز به دستگاه پرس اتم برای برش چرم ومواد اولیه با دوام بالا به دستگاه پرس هیدرولیک بازویی با تناژ بالا (معمولا بالای 15 تن) نیاز می باشد. البته این مورد به تعداد لای جنس مورد استفاده نیز بستگی دارد.

قیمت دستگاه پرس اتم کفاشی نسبت به دستگاه برش هیدرولیک دروازه ای کمتر می باشد و همچنین به دلیل قدمت بالاتر و استفاده آسان از آن، پر کاربرد ترین دستگاه برش کفاشی در ایران است.

دستگاه پرس اتم کفاشی چینی
دستگاه پرس اتم کفاشی چینی
دستگاه پرس اتم کفاشی اصل
دستگاه پرس اتم کفاشی اصل

دستگاه پرس ضربه ای یا پرس فلکه ای

دستگاه پرس ضربه ای که با نام دستگاه پرس فلکه ای نیز شناخته می شود، یکی دیگر از انواع دستگاه های برش کفاشی می باشد. به دلیل کنترل پایین برشکار (اپراتور کاربُر) روی دستگاه برش ضربه ای، خطر کار کردن با این دستگاه بسیار بیشتر از سایر دستگاه ها می باشد.

علت استفاده از دستگاه برش فلکه ای قیمت پایین و همچنین فناوری ساده ی ساخت آن توسط ماشین ساز ها می باشد. طریقه ی کار کردن با دستگاه پرس فلکه ای به این گونه است که برشکار یک پای خود را روی پدال قرار داده و با هر بار فشار یک ضرب وارد می شود.

بیشترین موارد استفاده از دستگاه برش فلکه ای در تولیدی های صندل سازی (برای کف صندل) و یا کارخانه های زیره لاستیک “رابر”(برای برش خمیر یا رول لاستیک مورد نیاز زیره قبل از پرس داغ) می باشد. 

استفاده از دستگاه برش ضربه ای در تولیدی های کفش جدید زیاد توصیه نمی شود.

دستگاه برش کفاشی ضربه ای
دستگاه برش کفاشی ضربه ای
دستگاه برش کفاشی ضربه ای
دستگاه برش کفاشی ضربه ای

انواع دستگاه برش های کم کاربرد

برخی دیگر از دستگاه های برش که در صنعت کفش کاربرد کمتری دارند نیز وجود دارد. کاربرد این دستگاه ها به دلیل مرتبط بودن با قسمت هایی که ممکن است توسط کارخانه های همجهت با صنعت کفش باشد در قسمت های دیگر سایت آورده میشود. همچنین برخی از این مدل ها دیگر استفاده نمی شوند و منسوخ شده اند. در اینجا تنها به صورت موردی با آنها آشنا میشوید:

  • دستگاه برش دایکات یا برش پینگ پنگی : کاربرد این دستگاه برش بیشتر در صنعت جعبه و کارتن سازی است. البته برای برش هایی روی پارچه و فوم نیز میتوان از این دستگاه استفاده کرد که به دلیل بالا بودن قیمت فیلم و زینک آن در مرحله ساخت تیغه برش زیاد در داخل تولیدی های کفش استفاده ای ندارد.
  • دستگاه برش دستی یا دستگاه برش اهرمی : این دستگاه برش بیشتر در تولیدی های کفش سنتی استفاده می شود. همچنین در قسمت پسته ای دوزی نیز ممکن است از این دستگاه استفاده شود.
  • دستگاه برش خطی : این دستگاه برش اکثرا توسط کارخانه های کارتن سازی استفاده می شود. در برخی از کارخانه های کفش نیز از این دستگاه برای برش سریع کفی کفش که با استفاده از فوم های Pu , Pvc و Eva که با پارچه دوبله یا سوبله شده اند استفاده میشود.
  • دستگاه برش المنتی : این دستگاه بیشتر در قسمت های داخلی تولیدی های کفش مانند پسته ای دوزی کاربرد دارد. کار اصلی این دستگاه برش پارچه یا رول های با درصد بالای پلی استر (معمولا بالای 80 در صد) توسط المنت های نازک است.
  • دستگاه برش دایکات فکی یا دستگاه برش قورباغه ای: این نوع دستگاه برش نیز بیشتر در صنعتت جعبه سازی استفاده می شود. با این حال از این نوع دستگاه برش نیز می توان برای ساخت کفش داخلی کفش نیز استفاده کرد.
  • دستگاه برش لیز : این نوع دستگاه به دلیل استفاده در کار های خدماتی در صفحه ای حدا به صورت کامل شرح داده خواهد شد.
دستگاه برش با تکنولوژی جدید
دستگاه برش با تکنولوژی جدید
دستگاه برش دای کات فکی
دستگاه برش دای کات فکی
دستگاه برش خطی
دستگاه برش خطی

منابع صفحه دستگاه پرس برش کفش

سایت کفش کفاش ها (100 در 100 مطالب)

بله. تمام مطالب گفته شده در صفحه دستگاه برش کفاشی توسط سایت کفش کفاش ها گفته شده است.

شما با خواندن این صفحه با تمام دستگاه های ضروری که برای راه اندازی قسمت برشکاری تولیدی کفش ضروری است آشنا می شوید.

مطالب و راهنمایی این پست تماما توسط نویسنده این پست و طبق تجربه شخصی که از صنعت کفش ایران و جهان داشته نوشته شده است.

بله. در این پست تا جایی که شده از پرداختن به موضوعات غیر مرتبط جلوگیری شده است.

5 پاسخ

  1. سلام برای راه اندازی یک پرس برش اتمی وسرویس نیاز به یک متخصص دارم لطفا شماره ارسال نمایید در محمد شهر کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با سلام

سایت کفاش ها در حال باز طراحی است. این باز طراحی به هدف فراهم کردن زمینه ای برای قرار دادن محصولات تولید کنندگان یا نمایش خدمات جامعه کفش ایران می باشد.

به دلیل باز نگه داشتن سایت برای بازدید کنندگان، باز طراحی به صورت زنده انجام خواهد شد. بسیاری از قسمت های سایت موقتا غیر فعال و با ظاهری نامناسب نمایش داده خواهند شد. همچنین برخی از لینک ها نیز به صورت موقت غیر فعال خواهند شد.

برای اطلاع از زمان دقیق راه اندازی میتوانید شماره تماس یا ایمیل خود را در زیر وارد کنید: