لوگو سایت کفش کفاش ها
دسترسی ها

زیره پی وی سی (PVC)

زیره pvc کفاش ها
در این صفحه سعی شده است به اطلاعات زیادی درباره زیره pvc که کاربرد زیادی در صنعت کفش دارد اشاره شود. این نوع زیره بیشتر در بین تولید کنندگان کفش مجلسی استفاده میگردد. با این حال در کفش های ورزشی و پیاده روی ارزان قیمت هم استفاده میگردد.
زیره کفش pvc به دلیل ارزان بودن مواد و قالب سازی آن و کارخانه های زیاد آن در ایران از اهمیت بالایی در صنعت کفش برخوردار است.
ابتدای این مقاله ممکن است مقدار تخصصی و خارج از حوصله شما باشد. در صورت عدم نیاز به هر بخشی از آن عبور کنید.

زیره کفش PVC (زیره پی وی سی) در یک نگاه

ایران به دلیل ظرفیت تولید پتروشیمی های خود، سالانه مواد pvc زیادی را تولید میکند. مواد پی وی سی در صنایع زیادی اهمیت بالایی دارد. توانایی بالای این مواد در کم و زیاد شدن ساختار های آن، این ماده شیمیایی را به یکی از مواد مهم کاربردی در اکثر صنایع تبدیل کرده است. صنایعی همچون پوشاک، بطری ساز ها،  شبکه های برق، نورد، ساختمان سازی، بسته بندی مواد غذایی، اسباب بازی، بیمارستانی و بهداشتی و…از مواد پی وی سی استفاده میکنند. مواد pvc کاملا غیر سمی و بی اثر می باشند.

برای خرید و فروش عادی مواد پی وی سی از بسته بندی های کیسه ای استفاده می شود. همچنین واحد استفاده شده برای آن کیلوگرم (معمولا به صورت چند تن خرید و فروش می گردد) و فراورده آن به صورت پودر یا گرانول می باشد. 

شاید برای شما جالب باشد که به دلیل روی کار آمدن تولید کننده خرده پا، در کشورهای اروپایی و ایالات متحده امریکا تولید این محصول به شدت کاهش داشته است. به گونه ای که میزان تولید مواد pvc در ایتالیا طی سال های گذشته به صفر رسیده است. در حال حاظر چین بزرگترین تولید کننده PVC در جهان می باشد.

زیره pvc ارزان ترین نوع زیره در ایران می باشد. البته تقاضای این نوع زیره روز به روز در حال کاهش می باشد و تولیدی ها و کارخانه های کفش بیشتر به سمت زیره هایی از نوع زیره pu و زیره eva برای تولید کفش های خود روی آورده اند.

مواد اولیه تشکیل دهنده زیره pvc

زیره کفش pvc (زیره پی وی سی) از موادی به نام پلی وینیل کلراید (Poly Vinyl Chloride) که پر مصرف ترین مواد پلیمری جهان هستند ساخته می شوند. این نوع مواد که نوعی پلاستیک نیز محسوب می شوند در برابر حرارت، نور، آب مقاوم هستند و از دوام بالایی نیز برخوردارند.

مواد پی وی سی برای انعطاف پذیری و وزن خود باید با مواد دیگری مانند فوکو، تثبیت کننده ی uv و دود و… ترکیب شوند.

کاربردی های pvc در صنعت کفش

زیره کفش pvc

بیشترین کاربرد مواد pvc در صنعت کفش، زیره کفش می باشد. این نوع زیره به دلیل ارزانی در تولیدات ارزان قیمت استفاده میگردد.

زیره کفش pvc
نمونه زیره کفش pvc

کفی کفش pvc

استفاده از مواد pvc برای کفی داخلی کفش به هیچ عنوان توصیه نمی شود. با این حال برخی از تولید کنندگان از این نوع مواد استفاده میکنند.

کفی داخلی کفش pvc
کفی داخلی کفش pvc

صندل یا دمپایی pvc

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از پر مصرف ترین قسمت های pvc در صنعت کفش در خصوص استفاده آن در تولید دمپایی می باشد.

دمپایی pvc
دمپایی pvc

استفاده در اجزای کفش

مواد پی وی سی به دلیل طول عمر بالا بهترین گزینه برای استفاده به عنوان جابندی و محافظ های کناری کفش های ورزشی هستند

کفش نایک - با لژ pvc
کفش نایک - با لژ pvc

ما در کفاش ها یک مقاله جامع درباره انواع کفی های کفش آماده کرده ایم.

ایمنی زیره pvc

مواد زیره pvc به خودی خود کاملا غیر سمی و امن می باشند. با این حال در برخورد با برخی عوامل محیطی میتوانند خطر آفرین باشند. مواد تشکیل دهنده pvc در برابر نور uv و فشار بسیار تخریب پذیر هستند.

زیره کفش pvc

به دلیل استفاده زیاد از مواد پی وی سی در زیر کفش pvc ، تمرکز اصلی این صفحه بروی زیره کفش pvc گذاشته شده است. در ادامه ی این آموزش بیشتر درباره زیره کفش صحیت خواهد شد.

بازیافت زیره کفش pvc

یکی از بزرگترین مزیت های زیره کفش پی وی سی این است که تمام مواد استفاده شده در این نوع زیره به صورت آسان قابلیت بازیافت دارند. این بازیافت در خود کارخانه زیره کفش pvc انجام میگردد و فرایند کار به این صورت است که زیره های غیر قابل استفاده در دستگاه های بازیافت (خرد کن) قرار میگیرد (توسط قیف به درون دستگاه خرد کن ریخته می شود) و بعد از خرد شدن و ترکیب با مواد و رنگ های خاص دوباره به چرخه تولید باز میگردند.

البته اشاره به این نکته که به علت داشتن یک رنگ از قبل و حرارت دیدن دوباره ، این زیره های کفش از کیفیت پایین تری برخوردار هستند. به همین علت کارخانه های تولید  زیره کفش معمولا برای تولید زیره های مشکی رنگ از این مواد بازیافتی استفاده میکنند.

مزایا و معایب زیره کفش pvc

مزایا زیره کفش pvc

  • قیمت پایین مواد اولیه
  • قیمت پایین قالب سازی
  • تعدد قالب سازهای pvc
  • مناسب در برابر دمای هوای
  • چسبندگی بسیار عالی به رویه
  • تعدد کارخانه زیره pvc
  • توان تولید بسیار بالا در یک شیفت کاری
  • قابلیت بازیافت در خود کارخانه زیره کفش

معایب زیره کفش pvc

  • انعطاف پذیری پایین
  • اصطکاک بالا
  • شفافیت پایین و کدری
  • بو گیری بالا
  • شکستن زیره کفش
  • امکان تخریب در فشار بالا
  • وزن و چگالی بسیار بالا
  • رگه رگه شدن زیره

خصوصیات زیره کفش pvc

دانسیته زیره کفش pvc

دانسیته، چگالی مواد میباشد. یکی از اصلی ترین دلایلی که رشد کارخانه تولید pvc در ایران و جهان کم شده است چگالی بالای این مواد است.

چگالی زیره کفش pvc بین 1.37 تا 1.45 میباشد که برای یک زیره کفش عدد بالایی محسوب می شود. البته هر کارخانه زیره pvc برای پایین آوردن این عدد به ترکیب مواد pvc با موادی مانند pp، فوکو و… روی می آورند.

تاثیر پذیری از نور در زیره pvc

عمر مفید مواد پی وی سی به خودی خود بالا است. اما در اثر برخورد با عوامل خارجی مانند نور خورشید، تخریب پذیری دارد.

زیره کفش pvc از لحاظ رنگ در جایگاه بسیار پایینی قرار دارد. رنگ دهی به این زیره با اینکه طیف گسترده ای را شامل می شود اما کدری این نوع زیره در بین انواع زیره کفش در جایگاه خوبی برخوردار نیست.

مقایسه قیمت زیره کفش pvc

در ایران معمولا زیره کفش pvc ارزان ترین نوع زیره در بین انواع زیره کفش هستند. البته با بالا رفتن قیمت زیره کفش و روی آوردن بیشتر کارخانه زیره pvc  ها، قیمت این زیره نیز مقداری افزایش داشته است.

کیفیت زیره پی وی سی

زیره کفش پی وی سی به خودی خود کیفیت پایینی دارد. البته برای بالا بردن کیفیت این نوع زیره در کارخانه های تولید زیره pvc به ترکیب این مواد دست برده می شود. این کار برای بالا بردن کیفیت زیره پی وی سی انجام می شود. با این حال کفش های تولید شده با زیره pvc کیفیت پایینی نسبت به سایر زیره ها دارند.

مواد pvc
مواد pvc
مواد pvc
مواد pvc

قالب سازی زیره کفش pvc

برای ساخت قالب زیره کفش pvc از 2 روش کاملا متفاوت استفاده میگردد:

  • ریخته گری قالب زیره pvc
  • قالب زیره کفش pvc با دستگاه cnc

ریخته گری قالب زیره pvc :

در روش ریخته گری قالب زیره pvc کار به این صورت می باشد که ابتدا الگویی از زیره کفش پی وی سی را با موادی مانند کچ سفید یا سیلیکون بدست می آورند. برای این کار باید نمونه زیره ای که قصد تهیه آن را دارید در دسترس باشد. البته برای بدست آوردن این نمونه زیره میتوان از روش هایی مانند پرینتر 3 بعدی یا مانند آن استفاده کرد که در این صورت به وجود نمونه زیره کفش احتیاجی نیست.

بعد از مرحله بالا قالب ساز توسط کوره، آلمینیوم مورد نیاز را ذوب و به دوره این الگوی از پیش آماده شده می ریزد. در محله آخر با پرداخت کاری های اضافه قالب زیره کفش pvc تهیه می گردد.

ساخت این نوع قالب pvc با روش ریخته گری معمولا به صرفه تر است اما کیفیت پایین تری نسبت به روش cnc دارد. همچنین هزینه ی تمام شده برای قالب سازی ریخته گری pvc ارزانتر است.

قالب زیره کفش pvc با دستگاه cnc :

در روش ساخت قالب زیره کفش pvc با دستگاه cnc قالب ساز با تهیه ی نقشه ای کامپیوتری که توسط نرم افزارهایی مانند catia، artcam، 3dMax و… صورت میپذیرد، توسط مته ی نصب شده روی دستگاه cnc روی بلوک های آلمینیوم تراش میدهد و طرح زیره را بروی این بلوک ها برش می دهد.

این روش کیفیت بسیار بالایی دارد اما بسیار گران تر از روش ریخته گری قالب است. همچنین فرایند تولید این نوع قالب زیره کفش pvc طولانی تر است.

قالب pvc
قالب pvc

دستگاه زیره کفش pvc

به دلیل قدمت بسیار بالای زیره های کفش pvc در صنعت کفش جهان انواع زیادی از دستگاه زیره کفش pvc وجود دارد. اما به صورت کلی میتوان به این دو مدل اشاره کرد :

  • دستگاه تزریق زیره کفش pvc ثابت
  • دستگاه تزریق زیره کفش pvc روتاری
دستگاه زیره pvc
دستگاه زیره pvc

فضای اشغالی دستگاه زیره کفش pvc

  • دستگاه تزریق زیره کفش pvc ثابت یا ایستا از فضای بسیار کمی برای نگه داری و استفاده بهره می برد.
  • دستگاه زیره کفش pvc نسبت به مدل ثابت فضای بیشتری نیاز دارد. اما با این حال این فضا زیاد قابل توجه نیست.

کشور سازنده دستگاه زیره کفش pvc

کشور های زیادی دستگاه زیره کفش pvc را ساخته اند. با این حال تولید این دستگاه ها متوقف شده و بیشتر دستگاه های موجود در بازار دست دوم هستند. بیشتر دستگاه های ساخته شده برای کشور های زیر هستند:

  • چین
  • ایران
  • ایتالیا
  •  تایوان
به دلیل فرایند تولید نه چندان پیچیده این دستگاه ها بیشتر دستگاه های موجود در بازار ساخت یا منتاژ ایران هستند.

رنگ دهی در دستگاه زیره کفش پی وی سی

برای رنگ دادن به زیره های تولید شده از مواد پی وی سی باید پودر های رنگی مخصوص این کار را قبل از استفاده در دستگاه تزریق زیره کفش با مواد pvc ترکیب کرد.

با توجه به بالا بودن دمای داخل سیلندر ماردون دستگاه تزریق زیره کفش پی وی سی و همچنین نوع مواد استفاده شده درداین نوع زیره ها معمولا رنگ بدست آمده کدر می باشد.

تعداد ایستگاه های دستگاه زیره eva

به هر قسمت از محل های قرار گیری قالب های زیره pvc یک ایستگاه میگویند. تعداد ایستگاه های مورد استفاده برای قالب های زیره پی وی سی معمولا عدد ثابتی ندارد.

دستگاه های زیره کفش pvc معمولا از یک ایستگاه تا 30 ایستگاه کاری، بسته به اندازه آنها دارند.

 

* در دستگاه های تزریق زیره کفش pvc، کارخانه های سازنده آن توانایی بالایی برای پایین آوردن یا بالا بردن تعداد ایستگاه ها دارند.

نحوه کارکرد دستگاه زیره کفش پی وی سی

به صورت کلی نحوه کارکرد در دستگاه زیره کفش تنها به صورت تزریق این مواد به داخل قالب زیره کفش انجام می پذیرد. ابتدا مواد زیره pvc با رنگ ها و سایر ترکیبات کارخانه ها مخلوط میگردد.

بعد از آن بسته به تعداد نیاز برای تولید به مواد pvc را داخل قیف دستگاه میریزند. مواد درون سیلندر ماردون دستگاه تزریق زیره کفش، تحت فشار و حرارت بالا قرار میگیرند و به مایع غلیظی تبدیل می شوند. سپس بعد از زمانی مشخص شده و توسط جک های پشتی و بالایی دستگاه به نازل و سپس به داخل قالب زیره تزریق میشود. 

بعد از اتمام مرحله تزریق مواد و سپری شدن مدتی، مواد خشک شده و حالت زیره را به خود میگیرند.

خط تولید زیره pvc

با توجه به متن های بالا، به این موضوع اشاره شد که دستگاه زیره کفش eva  تنها از طریق تزریق مواد به داخل قالب زیره کفش pvc قادر به ساخت یک جفت زیره می باشند. از این رو بیشتر خط تولید ها، در یک کارخانه کفش زیره pvc به نوع و مدل طراحی دستگاه زیره کفش پی وی سی آن کارخانه بستگی دارد. کیفیت خروجی زیره کفش های هر کارخانه معمولا تنها به کیفیت مواد اولیه آن بستگی دارد.

کار کردن با دستگاه تزریق pvc مقداری سخت است و نیاز به یک اپراتور ماهر با سابقه نسبتا بالا است. زمان چرخش سیلندر ماردون، حرارت و میزان تزریق مواد به داخل قالب زیره از نکات مهمی است که یک اپراتور باید مدام آنها را برسی کند. 

البته دستگاه های زیره کفش پی وی سی بعد از راه اندازی اولیه در هر روز به  صورت اتوماتیک کار خود را انجام میدهند و این موارد گفته شده برای راه اندازی اولیه آن است. در کارخانه های بزرگ تزریق زیره کفش pvc معمولا یک سرپرست اپراتور وظیفه راه اندازی دستگاه ها را دارد و بعد از آن تنها به کنترل موارد جانبی در کارخانه مشغول می گردد.

برای راه اندازی خط تولید زیره کفش pvc باید توان تولید خود را با نیاز های خود متناسب نماییم. دستگاه های تولید زیره pvc از قابلیت بالایی برای تولید در تیراژ های بالا برخوردار هستند. حتی یک دستگاه تک ایستگاه گاهی تا 400 جفت در یک روز کاری تزریق میکند.

فرایند قرار گیری قالب های زیره کفش pvc بروی دستگاه های تک ایستگاه کمی دشوار است. به این صورت که ابتدا درب قالب (قسمت بالایی قالب زیره کفش) بروی جک بالایی دستگاه پیچ می شود و بدنه قالب (قسمت پایینی قالب زیره pvc) روی ایستگاه قرار میگیرد.

در دستگاه تزریق زیره کفش pvc روتاری قالب بروی هر ایستگاه قرار میگیرد و با چرخش به زیر نازل تزریق هدایت میگردد.

ممکن است هر دو مدل دستگاه به صورت تک رنگ یا چند رنگ طراحی شده باشد. در این صورت هر رنگ از طریق قیف و سیلندر ماردون های خود و طی فرایند 2 مرحله ای به داخل قالب زیره کفش تزریق می شود.

فضای مورد نیاز برای نگهداری دستگاه تزریق زیره کفش pvc تک ایستگاه حدود 20 متر می باشد. البته این فضا فقط برای خود دستگاه می باشد و شما برای نگهداری دستگاه ها و وسیله هایی مانند میکسر (ترکیب کننده)، دستگاه پودر کن، بازیافت، اکسترودر و…به فضا های مجزا نیاز دارید. لازم به ذکر است شما به تمام دستگاه های اشاره شده در متن آخر نیاز ندارید.

دستگاه زیره pvc

منابع صفحه دستگاه پرس برش کفش

سایت کفش کفاش ها (100 در 100 مطالب)

بله. تمام مطالب گفته شده در صفحه زیره پی وی سی PvC توسط سایت کفش کفاش ها گفته شده است.

شما با خواندن این صفحه با تمام دستگاه های ساخت و تولید زیره پی وی سی “pvc” که برای راه اندازی کارخانه تولید زیره کفش، ضروری است آشنا می شوید.

مطالب و راهنمایی این پست تماما توسط نویسنده این پست و طبق تجربه شخصی که از صنعت کفش ایران و جهان داشته نوشته شده است.

بله. در این پست تا جایی که شده از پرداختن به موضوعات غیر مرتبط جلوگیری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با سلام

سایت کفاش ها در حال باز طراحی است. این باز طراحی به هدف فراهم کردن زمینه ای برای قرار دادن محصولات تولید کنندگان یا نمایش خدمات جامعه کفش ایران می باشد.

به دلیل باز نگه داشتن سایت برای بازدید کنندگان، باز طراحی به صورت زنده انجام خواهد شد. بسیاری از قسمت های سایت موقتا غیر فعال و با ظاهری نامناسب نمایش داده خواهند شد. همچنین برخی از لینک ها نیز به صورت موقت غیر فعال خواهند شد.

برای اطلاع از زمان دقیق راه اندازی میتوانید شماره تماس یا ایمیل خود را در زیر وارد کنید: