لوگو سایت کفش کفاش ها
دسترسی ها

چرخ های کفاشی

چرخکاری یکی از از قسمت های مهم در صنعت کفش میباشد. مهمترین وسیله مورد استفاده برای چرخکار ها همان چرخ است. چرخ ها بسته به نوع استفاده به صنعتی و نیمه صنعتی و خانگی تقسیم میشوند. در این مقاله آموزشی با موارد مهمی در شناخت چرخ ها آشنا میشوید.

مکانیزم چرخ ها کفاشی

مکانیزم یا Mechanism به فرایند تبدیل نیروی وارد شده به نیروی خارج شده میگویند. مکانیزم انواع چرخ ها با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت به دلیل ساختاری است که دستگاه را با آن میسازند.

انواع مکانیزم ها:

  • نیم دور

  • تمام دور

  • آسیابی

کمپلت چرخ خیاطی و کفاشی کفش
نمومه کمپلت در چرخ خیاطی

مکانیزم نیم دور : بیشتر در ماشین های خانگی و غیر صنعتی به کار میرود. کار کردن با این چرخ ها راحت است. سرعت کاری کم و لرزش بالایی دارد

مکانیزم تمام دور : در ماشین های صنعتی به کار میرود و بسیار روان و بی سرو صدا است. لرزش این نوع دستگاه ها بسیار کم است. پارگی نخ در این چرخ ها کم است.

مکانیزم آسیابی : این نوع مکانیزم فاقد ماکو میباشند و سیستم این نوع ماشین های بیشتر الکترونیکی است. در حال حاضر صنعت کفش به این نوع چرخ ها روی خوش نشان داده است.

شرکت های سازنده چرخ های کفاشی

صدها شرکت سازنده چرخ های خیاطی و چرخ های کفاشی در جهان وجود دارد که در اینجا به پر استفاده ترین های آنها اشاره میکنیم. لازم به ذکر است شرکت های یاد شده در پایین جزء نامدار ترین ها در بازار ایران و در رابطه با صنعت چرخ های مربوط به کفش و کفاشی میباشد.

شرکت های زیاد دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نامی از آنها برده نشده باشد ولی در زمینه چرخ های خیاطی و چرخ کفاشی فعال باشند. متن پایین با توجه به تجربه شخصی نویسنده نوشته شده است.

لوگو برندهای چرخ خیاطی
  • جک ( Jack ) : شرکت چینی جک در سال 2003 کار خود را آغاز کرد. شرکت جک به خاطر ماشین های دوخت راسته دوز، سر دوز و میاندوز های خود معروف شده است.

  • زوجی ( Zoje ) : شرکت چینی زوجی با دارا بودن 2500 کارمند و ارسال به 60 کشور جهان یکی از برترین شرکت ها ی تولید کننده است.
  • ژوکی ( Juki ) : یک شرکت ژاپنی و یکی از قدیمی ترین شرکت های وارد شده در ایران میباشد.
  • ژانومه ( Janome ) : شرکت ژاپنی ژانومه در سال 1991 شروع به کار کرد و در زمینه اتوپرسی و ماشین های خیاطی جزء بهترین ها شناخته میشود.
  • سینجر ( singer ) : شرکت پر سابقه آمریکایی که در سال 1851 افتتاح شد و بعد از انقلاب فعالیتش در ایران کم رنگ شد. سینجر مخترع چرخ های زیگزاگ میباشد.
  • فاف (Pfaff) :‌ شرکت آلمانی فاف در سال 1862 به وجود آمد. البته این شرکت بعد ها در سال 2013 به مالکیت SGSB در آمد.
  • برادر ( Brother ) :  شرکت بزرگ برادر که در صنایع زیادی وارد شده است یکی از پر سابقه ترین برندهای چرخ خیاطی میباشد. تعداد کارکنان این شرکت بالای 22000 نفر میباشد.
  • تیپیکال (Typical) : شرکت چینی تیپیکال که سهم خوبی را در بازار کفش ایران بدست آورده در سال 1999 تاسیس شده است.
  • سایر شرکت های برتر : تویوتا (Toyota) – النا (Elna) – مارشال – کاچیران – نیو لاف – اشتروبل – اپن – الفا – ریملدی – سان استار (dunstrar) – دورکئ آلدر – ویت – ای ام اف (AMF) و . . .

ایمنی در استفاده از چرخ خیاطی

استفاده از ماشین های دوخت صنعتی و چرخ های خیاطی گرچه سرعت کار را تا حد زیادی بالا میبرد ولی هنگام اسنفاده از آنها باید بسیار دقت کنید. زیرا سرعت سوزن گاهی تا 10000 دوخت در دقیقه بالا میرود. 

در پایین تعدادی از موارد احتیاطی درباره استفاده از دستگاه های صنعتی از جمله چرخ کفاشی آورده شده است:

کفش کفاش ها چرخ خیاطی
یک لحظه غفلت پیامد های ناگواری به همراه می آورد.

موارد احتیاطی در استفاده چرخ خیاطی

  • هنگام دوخت انگشت ها را با فاصله نگه دارید.
  • به هیچ عنوان درب محفظه کمپلت باز نباشد.
  • هنگام تعویض سوزن پا روی پدال نباشد وحتی الامکان دستگاه خاموش شود.
  • تسمه ها مادام برسی شود.(برای جلوگیری از پارگی احتمالی)
  • ماشین های سرعت بالا مانند چرخ الیک هرگز بدون عینک محافظ استفاده نشود.
  • در مسیر نخ ها چیزی قرار نگیرد.

اصطلاحات چرخ های خیاطی

بهتر است قبل از دیدن انواع مدل های چرخ خیاطی و چرخ کفاشی تعدادی اصطلاح کاربردی مربوط به آنها را فرا بگیرید. شما با دانستن این موارد میتوانید در هنگام خرید انتخاب بهتری را انجام دهید.

بطر بودن  :

بطر به معنای شانه میباشد و در صنعت کفش بیشتر از این نوع چرخ کفاشی استفاده میگردد. به دلیل ارتفاع از سطح میز و باریک بودن دهنه این شانه کفش با مانور بهتر و در جهات مختلف  تحت کنترل خیاط یا چرخکار قرار میگیرد.

چند سوزنه بودن :

ماشین های دوخت و چرخ های خیاطی ممکن است بیشتر از یک سوزن داشته باشند. مدل های 2 سوزنه و 3 سوزنه میاندوز از جمله رایج ترین ها در بازار کفاش ها هستند. هرچه تعداد سوزن در یک چرخ خیاطی بیشتر باشد نوع گره ها، طرح ها و زیبایی دوخت بالا میرود. معمولا این نوع چرخ هایی که بیشتر از یک سوزن دارند بیشتر دچار خرابی میشوند. تعمیر و تنظیم این چرخ ها هم بسته به مدل و تکنولوژی ساخت آنها معمولا دشوارتر میباشد.

چند نخ بودن :

اساس دوخت در گره ی آن است. برای ایجاد گره به حداقل 2 نخ نیاز داریم. به طور مثال در چرخ خیاطی های تک سوزن بطر یا راسته دوز که نخ بالایی که از سوزن می آید به دور نخ پایینی که از دور کمپلت می آید پیچیده میشود و به این صورت گره ایجاد میشود که به آن یک کوک می گویند.

البته چرخ خیاطی ها میتوانند بیشتر از 2 نخ هم داشته باشند. در این حالت تنوع در نوع گره ها باعث زیبایی دوخت میگردد. همچنین در بعضی مدل های چرخ کفاشی و چرخ خیاطی مانند اشتروبل ممکن است چرخ از یک سوزن به همراه یک نخ وجود داشته باشد. در این حالت نخ با مکانیزمی خاص در یک رفت و برگشت به دور خود گره میخورد و عملا یک نخ مانند دو نخ کار میکند.

زوار :

به دور دهنه بالایی (دستک) میگویند. چرخ های کفاشی زوار دوز به گونه ای ساخته شده اند که پس از بسته شدن یک لنگه کفش میتوان از آنها  برای دوخت دور دهنه دستک استفاده کرد. معمولا در مدل کفش هایی که در آنها از آستر استفاده نشده از این چرخ ها استفاده میگردد.

راسته دوز :

به دوخت مستقیم گفته میشود . پایه ی همه چرخ های خیاطی و ماشین های دوخت این نوع میباشد. در این مدل یک دوخت در راستای یک خط مستقیم انجام میگردد. برای آموزش و شروع به چرخ کاری یا خیاطی بهترین گزینه دوخت میباشد. زیرا هیچ گونه پیچیدگی خاصی در نحوه کار کردن با آنها وجود ندارد.

انواع چرخ خیاطی در صنعت کفش

انتخاب نوع چرخ خیاطی که قصد کار کردن با آن را دارید به نوع دوخت و مدل کفش بستگی دارد. از این رو سعی شده در این مقاله آموزشی، به تمام دستگاه های دوخت مورد استفاده در صنعت کفش اشاره شود.

  • راسته دوز تک سوزن تخت

  • راسته دوز دو سوزن تخت

  • راسته دوز تک سوزن بطر

  • راسته دوز دو سوزن بطر

  •  7 و 8 (زیگزاگ) تک نخ

  • میاندوز 5 نخ

  • زوار دوز

  • اشتروبل

  • نمادوز و گلدوزی

  • الیک و دکمه دوز

  • لبه دوز

  • دور دوز زیره

چرخ کفاشی بطر یک سوزن

پر استفاده ترین چرخ در صنعت کفش میباشد. تقریبا در تمامی مدل ها از چرخ کفاشی بطر یک سوزن استفاده میگردد. اساس کار این دستگاه ها دوخت در یک مسیر مستقیم میباشد.

چرخ کفاشی بطر یک سوزن پایه چرخ های کفاشی میباشد. اگر چه کار کردن با این مدل مانند تمام ماشین های صنعتی دشوار است ولی بیشتر از این وسیله برای شروع به چرخکاری  استفاده میگردد.

چرخ خیاطی بطر یک سوزن
چرخ خیاطی بطر یک سوزن کفاشی

چرخ کفاشی بطر دو سوزن

سیستم کار این چرخ کفاشی نیز مشابه چرخ های یک سوزنه است با این تفاوت که از 2 سوزن و دوکمپلت مجزا در آنها استفاده میگردد. برای گرفتن دو دوخت در یک خط مستقیم از این نوع استفاده میگردد.

موارد استفاده این مدل چرخ ها بیشتر در کارهای غیر ورزشی میباشد. همچنین برای محکم کاری نیز از آن استفاده میگردد.

چرخ خیاطی بطر دو سوزن کفش کفاشی
چرخ خیاطی بطر دو سوزن کفاشی

چرخ خیاطی میاندوز

این چرخ خیاطی بیشتر برای صنعت خیاطی مورد استفاده قرار میگیرد ولی جدیدا به علت زیبایی دوخت این مدل مورد توجه شرکت های بزرگ کفش قرار گرفته است.

سیستم این چرخ های خیاطی بیشتر بدون کمپلت است. همچنین از 5 نخ به صورت همزمان استفاده میگردد. تنطیم کردن این ماشین ها در صورت خرابی کار دشواری است.

چرخ میاندوز 5 نخ کفش کفاشی
چرخ میاندوز 5 نخ

چرخ خیاطی زیگزاگ

چرخ خیاطی زیگزاگ که به آن زیگزال و هفت و هشت نیز میگویند، جزء پر کاربردترین ماشین های دوخت در کار کفاشی میباشد. شرکت امریکایی سینجر اولین شرکت سازنده این نوع است. 

این دوخت بیشتر در پشت کفش و برای گرفتن اخم کار مورد استفاده قرار میگیرد.

نمونه دوخت چرخ زیگزاگ
نمونه دوخت چرخ زیگزاگ کفاشی

راسته دوز تخت

گرچه این ماشین دوخت به عنوان یک چرخ خیاطی برای لباس و سایر البسه میباشد. اما گاهی مشاهده شده است که از آن در بعضی از مدل های کفش نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کار کردن با این ماشین های دوخت راحت است و مناسب ترین وسیله برای مبتدی ها میباشد. این چرخ به عنوان پایه تمام ماشین های صنعتی شناخته شده است.

چرخ خیاطی تخت یک سوزن
چرخ خیاطی تخت یک سوزن

سر دوز

بیشتر این چرخ خیاطی ها از نوع سه و یا چهار نخ میباشند.کار های مورد استفاده از این وسیله ها در صنعت کفش زیاد نمی باشد.

این نوع دوخت بیشتر در زوار کفش ها استفاده میگردد. همچنین برای مرتب کردن کناره های پارچه از این نوع دوخت استفاده میگردد. 

چرخ سر دوز چهار نخ
چرخ سر دوز چهار نخ

چرخ کفاشی زوار دوز

دوخت این نوع ماشین های دوخت و چرخ های کفاشی برای لبه های کفش هنگام پایان کار استفاده میگردد.

کار اصلی این دستگاه ها برای دوختن زوار های نازک برای مدل هایی از کفش که فاقد آستر میباشند است.

همچین در صورت داشتن مهارت لازم میتوان از این وسیله برای  سایر دوخت ها استفاده کرد.

چرخ زوار دوز بطر
چرخ زوار دوز بطر

چرخ کفاشی اشتروبل

نام این چرخ خیاطی از شرکت آلمانی و مخترع آن الهام گرفته شده است.

اصلی ترین و شاید تنها کار این وسیله این است که رویه کفش را به کفی اشتروبل دوخت میزند. 

کفی اشتروبل در کارهایی که از نوع کار کشی نمیباشند مورد استفاده قرار میگیرد.

چرخ اشتروبل کفاشی
چرخ اشتروبل کفاشی

چرخ کفاشی دور دوز زیره

از این نوع چرخ های خیاطی برای دوخت زیره کفش به رویه کفش استفاده میگردد. البته این نوع چرخ ها دیگر منسوخ شده اند ولی گاها دیده میشود در بعضی از دستگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد.

موارد استفاده ی این چرخ ها در حال حاضر بیشتر در کفش های مجلسی است.

چرخ دور دوز زیره کفش
چرخ دور دوز زیره کفش
سایر صفحه های مرتبط

ما در کفاش ها مقاله ای جامع درباره چرخکاری یا پسته ای دوزی تهیه کرده ایم. شما با خواندن مطالب مرتبط با پسته ای دوزی و چرخکاری اطلاعات کاملی درباره آن بدست می آوید. آموزش عناوین شغلی، وظایف افراد، تخصص ها، اصطلاحات کفاشی و موارد زیاد دیگر مرتبط با آن چیز هایی هست که به آن دست پیدا خواهید کرد. شما میتوانید بعد از خواندن کامل این صفحه برای رفتن به صفحه مختص پسته ای دوزی یا چرخکاری روی لینک زیر کلیک کنید :

پسته ای دوزی یا چرخکاری
منابع :

سایت کفش کفاش ها (بیش از 80 درصد مطلب )

ویکی پدیا

11 پاسخ

  1. سلام
    چقدر خوب
    فقط کاش مراکز خرید و نمایندگی هاش رو هم میزاشتید.

    1. سلام
      هر شهری مراکز خرید خودشو داره و نمایندگی ها هم از گوگل میشه پیدا کرد.
      بیشتر مراکز خرید وسایل نو و کارکرده و نمایندگی های تهران، خیابان خیام میباشند.

  2. سلام
    اتفاقی با سایتتون آشنا شدم
    خیلی جامع توضیح میدید.

  3. سلام خیلی عالی
    فقط یه سوال دارم کمپلت چرخ دوسوزنه رو چطور عوض کنم

  4. سلام
    چرا چرخ زیره دوز منسوخ شده علتش چیه ؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام. علت استفاده از روش های بهتر (چسب های قوی) برای اتصال زیره به رویه کفش هست. البته توی یه سری از مدل ها به این نوع چرخ نیازه.

  5. سلام ممنون از راهنمایی تون
    شرمنده چرخ بطر بازویی یاهمون چکمه دوز
    گمونم به راحتی کار این چرخ زیره دوز را انجام بده درست میگم؟؟
    میشه بهترین مارک چسب برای چسبوندن زیره کفش چیه ؟
    در آخر از مدیریت سایت کمال تشکر وقدردانی دارم

    1. سلام. شکل ظاهری این چرخ ها تا حدودی شبیه به همدیگه هست و شابد توی یه سری مل ها بشه ازشون استفاده مرد. به نوع سوزن که زخیم باشه و نوع کار هم ربط داره. ولی نه توی بیشتر مدل ها.
      بهترین مارک چسب هم بستگی به نوع زیره و روی کار داره. معمولا توی ایران از زیره pvc یا pu استفاده میشه.
      زیره pvc که چسبندگی بالایی داره و چسب براش زیاده. برای زیره pu هم معمولا از چسب pu3339 استفاده میشه.

  6. به هیچ عنوان منسوخ نشده و بنا به نوع زیره و مدل از این چرخ استفاده میشه توی بعضی از مدل زیره‌ها امکان استفاده از این چرخ نیست اونم فقط بخاطر مدل زیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با سلام

سایت کفاش ها در حال باز طراحی است. این باز طراحی به هدف فراهم کردن زمینه ای برای قرار دادن محصولات تولید کنندگان یا نمایش خدمات جامعه کفش ایران می باشد.

به دلیل باز نگه داشتن سایت برای بازدید کنندگان، باز طراحی به صورت زنده انجام خواهد شد. بسیاری از قسمت های سایت موقتا غیر فعال و با ظاهری نامناسب نمایش داده خواهند شد. همچنین برخی از لینک ها نیز به صورت موقت غیر فعال خواهند شد.

برای اطلاع از زمان دقیق راه اندازی میتوانید شماره تماس یا ایمیل خود را در زیر وارد کنید: